
 
 

 

 



 2 

 

 

 

 

TABLE OF CONTENTS: 

 
 

I FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 9 
 
 
III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION ............ 12 
 
 
IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES 
AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 
COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ........................................................ 13 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 13 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................ 15 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS .................................................................16 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .................................................... 18 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ......................................................19 
 
 
VII  CONCLUSION .................................................................................. 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

There have been several cases pointing to possible violations of freedom of expression in the 

period covered by this report. 

 

1.  Threats and Pressures 

 

1.1. The RTS Editorial Board issued a press release saying that Nova Srbija’s leader 

Velimir Ilic, in his appearance in the show "Upitnik" (Questionnaire) on April 12, breached 

the standards for appearing on the Public Service by insulting MP Jelena Trivan. The press 

release also said that Ilic, together with Nova Srbija MP Miroslav Markicevic and two 

bodyguards had continued to insult and threaten Trivan after the show was over. The 

Editorial Board decided to refrain in the future from inviting MPs who behaved in breach of 

the standards of civil decency and RTS standards. It has also decided to prohibit the 

bodyguards of politicians from entering the RTS building, unless with a special police permit. 

On the other hand, Nova Srbija accused the RTS of having “placed itself in the service of the 

Democratic Party” and of continuing “the media lynching campaign” against Velimir Ilic. The 

Public Prosecutor’s Office asked the RTS to submit a copy of the show and Spokesman Tomo 

Zoric announced that the RTS security service was going to be questioned in relation to the 

events that had happened after the end of the show. The media have reported that Jelena 

Trivan was placed under police protection after the incident in RTS. 

 

The Broadcasting Law stipulates that every broadcaster must enable free, complete and 

timely information for the citizens. According to that Law, the public broadcasting service has 

a special obligation to observe the principle of impartiality and objectivity while dealing with 

various political interests and stakeholders in the making and broadcasting of their news 

program. Notwithstanding the fact that threats made against people that the media invite to 

participate in their shows may realistically restrict the free flow of ideas, information and 

opinions in public media – by, among other things, discouraging collocutors to participate in 

the said shows – the RTS Editorial Board's press release is problematic from multiple 

aspects. First, the Law does not know for a body called “RTS Editorial Board”. The RTS 

Statute provides for a Business Advisory Board and a Program Advisory Board of RDU RTS, 

as well as for a Business Advisory Board and a Program Board of the Radio and Television. 

These are, however, only advisory bodies. The question is on what grounds an advisory body 

is making decisions affecting the freedom of journalists and editors to independently create 

television programs and decide who they will invite as a guest for their shows. Furthermore, 

who is going to determine the standards of civil decency and RTS standards for the purpose 



 4 

of applying the decision of the RTS editorial board? Finally, how will a general decision, 

made in advance, that someone is breaching the standards of civil decency and RTS 

standards, affect RTS' duty to observe the principle of impartiality and objectivity while 

dealing with various political interests and stakeholders in a situation where, for example, the 

interests of the citizens are at stake, which are represented by MPs, exemplified by the above 

mentioned Velimir Ilic? The RTS Editorial Board's press release fails to respond to any of 

these questions. Paradoxically, although the press release itself was induced by Ilic's 

unacceptable behavior in the first place, it poses a threat to freedom of expression. 

 

1.2. Slobodan Pajkic, innkeeper from Zajecar and member of the Main Board of the „I Live 

for Krajina“ movement of Zajecar’s Mayor Bosko Nincic, has threatened Vlada Madzoski, the 

owner of „Timocka revija“ and his associates, the Marketing Director Miljko Stojanovic and 

Goran Ristevski, the newspaper has announced. Pajkic reportedly asked not to publish a text 

the journalists had been preparing for the next edition, which pertained to the construction 

works executed by Pajkic’s wife in downtown Zajecar and the sale of the resulting building to 

the Public Housing Company. Slobodan Pajkic admitted he had called Miljko Stojanovic, but 

denied making any threats and announced he would press charges for slander and claim 

damages. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information stipulates that it is prohibited to put 

any kind of physical or other pressure on a public media and its staff or any influence suitable 

for obstructing their professional activities. In the above case, if it is established that threats 

have been made, these threats would have been directly aimed at restricting free flow of 

information. 

 

1.3. In late April, the Acting Editor-in-Chief of the Sabac weekly Glas Podrinja (Voice of 

Podrinje) Ljubisa Djukic asked to be placed under permanent police protection. Djukic, who 

has been the editor of the said weekly for merely a month, requested protection after having 

received an anonymous letter with threats against his teenage daughter, if he  did not resign 

from his post. According to a report by the Tanjug news agency, Djukic gave a statement to 

the police twice. However, the details as to the reasons for the threats against him remain 

unknown. 

 

In the above case, all particulars point to the criminal offence of threats against physical 

security provided for in Article 138 of the Criminal Code. That Article says that any threats to 

the physical security of a person or that person’s next of kin will be punished by a prison 

sentence of up to three years. After last year’s amendments to the Criminal Code, where the 



 5 

security of person occupying positions of public interest in the area of information is 

threatened – which is the case of Ljubisa Djukic as the Acting Editor-in-Chief of Glas 

Podrinja – in relation to his professional tasks, since the threat contained the request for him 

to step down from his position – the said threats are subject to a prison sentence ranging 

between one to eight years. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Editor-in-Chief of Cacanske novine Stojan Markovic was sentenced by the District 

Court in Cacak to pay 180 thousand dinars to the leader of Nova Srbija Velimir Ilic, as 

damages for breach of honor and reputation. The District Court found that Ilic’s honor and 

reputation had been stained in the humoresque "The Impotent Mandarin" and the 

commentary "Time for Settling the Accounts is Near", published in February 2009. The 

Editor of Cacanske novine is also expected to stand trial in relation to the same texts, since 

Ilic has also pressed private criminal charges for slander. Stojan Markovic said he would 

lodge an appeal before the Court of Appeals in Kragujevac. Markovic claims that it is true that 

Ilic may have recognized himself in many elements of the humoresque "The Impotent 

Mandarin", stressing, however, that the same applies to many other politicians. The second 

text over which Markovic was sentenced to pay damages to Ilic is the commentary about Ilic's 

famous statement, from the time he was a minister, that he would tolerate "pilfering", in 

relation to allegations that certain people from his party were suspected of embezzlement. 

 

While it is not our intention to comment on a court decision that is not final, we hereby want 

to point to two circumstances that may be of significance for this case. Firstly, since a 

humoresque is a written author’s work, it is subject to protection granted by the Constitution 

of the Republic of Serbia; namely Article 73 of the Constitution guarantees freedom of artistic 

creation. Secondly, since Velimir Ilic is a politician and in the period the controversial article 

refers to he was also a minister in the Government, it would be appropriate for him to be 

more tolerant of media reports dissecting his role in certain affairs that took place in the 

areas which he was in charge of as a minister. It remains to be seen whether the Court of 

Appeals in Kragujevac will take into consideration the extent to which the above principles 

were shunned by the District Court in Cacak. 

 

2.2. The singer Svetlana Raznatovic pressed charges against daily newspaper Press, 

claiming 30 million dinars of damages in relation to a statement made by the former police 

minister Radmilo Bogdanovic, which was published by the said daily, after having originally 

appeared in the weekly NIN. In that statement, Bogdanovic hinted that Arkan’s widow knew 



 6 

that her husband was about to be assassinated. Asked about his opinion about the 

assassination of Zeljko Raznatovic Arkan, Bogdanovic said that "many things seemed strange 

from day one and I told the police to look into why Ceca went with her sister to a local shop 

(in the hotel where Arkan had been shot), while Arkan remained in front of the reception 

desk to wait for her". Svetlana Raznatovic didn’t press charges over that statement against 

NIN or Bogdanovic. Press has in subsequent texts hinted that Raznatovic’s charges were the 

direct consequence of the Law on Amendments to the Law on Public Information, adopted in 

2009. 

 

There is no doubt whatsoever as to the fact that excessive damage claims filed even before 

they are approved may lead to self-censorship, which is fatal for freedom of expression. There 

is also no doubt that, according to the current regulations, Svetlana Raznatovic is entitled to 

choose whether she will sue the person who made the controversial statement, the media in 

which it was originally published, the media that published that same statement later or the 

lot of them all together. However, the charges that were pressed are not a direct consequence 

of the Law on Amendments to the Law on Public Information passed in 2009. Namely, the 

said Amendments have not modified the provisions concerning the award of non-pecuniary 

damages. Nevertheless, it is possible that the excessive fines provided for by the Law on 

Amendments to the Law on Public Information for misdemeanors and commercial offences 

going to up to 10 or even 20 million dinars have incited the prosecutors to claim excessive 

damages. However, the attitude and the case law of Serbian courts in awarding non-

pecuniary damages are not favoring such excessive damages. Furthermore, no changes have 

been observed after the passing of the Amendments to the Law from 2009 and such high 

damage claims are yet to be approved in practice. 

 

2.3. Goran Tasic Gokce, a former member of the Nova Srbija political party of Velimir Ilic, 

of whom he is a close associate and, according to media reports, party’s main man in Vranje – 

who is currently standing trial on two counts of attempted murder – announced on a press 

conference he would press charges against Vukasin Obradovic, the Editor of the Vranjske 

newspaper. According to reports published in Vranjske, Tasic – who was expelled from the 

party after having threatened that party’s MP Radoslav Mojsilovic – has 21 criminal offences 

in his police file, including attempted murder, kidnapping and fraud. Vranjske claimed Tasic 

was affiliated to the so-called "Keka's group", one of the leading Belgrade-based criminal 

gangs. Tasic claims he has pressed charges against Obradovic and the responsible people 

from the police, the prosecutor’s office and the judiciary: he believes his rights have been 

infringed on, since the information about his previous convictions were supposed to be 

deleted from his criminal record and hence not allowed for publication. 



 7 

According to Article 102 of the Criminal Code, the information from one’s criminal record 

may be furnished only to the court, the public prosecutor and the police in relation to 

criminal proceedings against a person that has been convicted in the past; also, to the 

authority for the enforcement of criminal sanctions and the authority participating in 

amnesty, pardon or rehabilitation proceedings or authority deciding about the cessation of 

legal consequences of a conviction; as well as to guardianship authorities, when necessary for 

the performance of activities from their competence. Information from one’s criminal record 

may also be furnished to other state authorities that are in charge of uncovering and 

preventing criminal offences, when provided for by a separate law. Upon justified request, 

this information may also be furnished to a state authority, company or other organization or 

entrepreneur, while the legal consequences of a conviction or injunction are still effective and 

where there is a justified interest based upon the law. It may also be furnished to the citizen 

whose conviction or lack thereof the said information pertains to, at his/her request. 

Information about a conviction deleted from the criminal record may not be disclosed to 

anyone. Article 4 of the Law on Public Information stipulates that ideas, information and 

opinions about occurrences, events and persons the public has the right to know about, may 

be published freely in public media, unless provided for otherwise by the Law, regardless of 

the manner in which this information has been obtained. Hence, it is our opinion that, in the 

case referred to in the previous paragraph of this report, there are no grounds to hold the 

journalists accountable for publishing this information. However, in the eventuality of legal 

proceedings, the journalist might have to face the practical problem of having to prove the 

information published if they pertain to data about a deleted sentence, the disclosure of 

which is prohibited by the Law. In the concrete case, the journalist would have to prove the 

authenticity of the information about the deleted sentences only indirectly; at the same time, 

the person that indeed has a criminal record, if his convictions have been deleted, may apply 

for an official excerpt from the criminal records stating that he/she has never been previously 

convicted. 

 

2.4. The Court of General Jurisdiction in Novi Sad has sentenced 25-year old Vladimir 

Samardzic from Novi Sad for threats against journalist Brankica Stankovic posted on 

Facebook. The sentence is not final, but Samardzic has served his term while in custody from 

December 8, 2009 to March 10, 2010. 

 

Article 138, paragraph 1 of the Criminal Code stipulates that any threats to the physical 

security of a person or that person’s next of kin will be punished with a prison sentence of up 

to three years. Paragraph 3 of the same article says that, where the security of person 

occupying positions of public interest in the area of information is threatened in relation to 

his/her job, the said threats shall be subject to a prison sentence ranging between one to 



 8 

eight years. Since the threats in the above case were made in relation to the content of the 

program “Insider” dealing with criminal proceedings against the leaders of extremist football 

fan groups, it may be concluded that the sentence pronounced was below the statutory 

minimum; namely, it was reduced to the maximum extent possible under the Criminal Code. 

A sentence that is below the legal threshold may be pronounced when the court establishes 

the existence of particularly mitigating circumstances and if it believes that such reduced 

sentence may help achieve the purpose of punishment. In the concrete state of affairs, of 

which Brankica Stankovic had notified the court in December last year, Samardzic’s case 

somewhat differed from other threats posted on Facebook. Samardzic has namely withdrawn 

his threats by e-mail and sent an apology before he was exposed and arrested, hence Brankica 

Stankovic did not request that he be prosecuted – charges were pressed against Samardzic by 

the Public Prosecutor’s Office ex officio. 

 

2.5 On April 22, 2010, the First Court of General Jurisdiction rejected the charges pressed 

by the Public Prosecutor’s Office against Goran Kljestan, Aleksandar Perisic, Milan Gudovic, 

Dragan Djurdjevic, Nemanja Odalovic and Nemanja Bogdanovic on the grounds that they 

were filed by an unauthorized prosecutor. Namely, the Court ruled that the alleged actions of 

the defendants did not contain elements of criminal offences of threats against personal 

safety and violent behavior but merely of slander. Kljestan, Perisic, Gudovic, Djurdjevic and 

Bogdanovic were subsequently released from custody. They were arrested after the football 

match between Partizan and the Ukrainian team Shahtjor on December 16, 2009 where 

Partizan’s fans sang from the stands that B92 journalist Brankica Stankovic would fare like 

the assassinated journalist Slavko Curuvija. The fans shouted insults against Stankovic while 

kicking and piercing a plastic doll impersonating the reporter. The Prosecutor’s Office 

announced that it would appeal the court’s decision to reject the charges. 

 

The Law on Criminal Proceedings stipulates that, during or after the conclusion of the main 

hearing, the Court may pass a decision to reject the indictment if it has established that it has 

no subject matter jurisdiction over the case, that the proceedings have been carried out 

without a request by the competent prosecutor, namely that there are other circumstances 

that are temporarily precluding prosecution. In the concrete case, the court found that the 

proceedings had been carried out without a request by the competent prosecutor. What has 

stirred vehement reactions from the public is the fact that the court rejected the charges at 

the very beginning of the main hearing, before any evidence had been presented. The 

chamber, headed by Judge Jelena Milinovic, found that the threat to Stankovic that she 

would fare like her assassinated colleague Slavko Curuvija did not contain a qualified and 

serious threat against to physical security. At that, the evidence that could point to the 

seriousness of the threat was not presented at the main hearing. The Prosecutor’s Office 



 9 

announced that it would appeal the court’s decision to reject the charges. The media reported 

that the Justice Ministry had launched an initiative, supported subsequently by the Ministry 

of Youth and Sports, to have the High Judicial Council review the court chamber that had 

passed the controversial decision. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1. Law on Public Information  

 

1.1.  The implementation of the Law on Public Information has been partially elaborated 

on in the section about freedom of expression.  

 

1.2 OSCE Media Freedom Representative Dona Mijatovic said on April 5th in an interview 

for the Beta news agency that the situation in the media in the last couple of years had 

worsened. In her words, cases of stifling free expression in the form of assaults on journalists 

in the entire region, as well as self-censorship, are on the rise. “The role that the media 

should have in every society is becoming less and less respected; the fact is ignored that 

conducting a public office entails responsibility towards the citizens and enabling the media 

to have free access in order to report about the work of public officials”, said Mijatovic. She 

particularly warned of self-censorship as a form of threatening media freedoms, in which the 

journalists themselves played a major role. 

 

Many other cases corroborate the opinion of the OSCE Media Freedom Representative Dunja 

Mijatovic, painting a bleak picture of the situation in Serbia, in addition to the herein 

described case of threats against Brankica Stankovic and the angry reactions of the public to 

the inappropriate response of the state to such threats. A case in point is the case of Novosti 

reporter from Loznica Vladimir Mitric. Mitric was attacked on September 12, 2005, 

sustaining a broken left hand and twenty-some concussions and bruises on his heady and 

body. The police arrested their former colleague Lj. T, who was, at that time, already 

suspended from the service. However, the persons who ordered the attack were never 

identified. The Municipal Court in Loznica sentenced Lj. T. to six months in prison. The 

District Court of second instance in Sabac revoked the verdict for procedural reasons and 

ordered a retrial. A new pause ensued, due to the reform of the judiciary and the retrial 

before the Court of General Jurisdiction in Loznica began on April 13 this year, almost five 

years after the assault took place. Due to repeated threats, Mitric has been under police 



 10 

protection for more than three years. Such cases undeniably result in self-censorship in the 

media. 

 

1.3. On April 9, 2010, the Association of Jewish Municipalities of Serbia called upon the 

media to refrain in their reporting from communicating anti-Semitic views, the Beta news 

agency has reported. In a press release issued concerning the contradictory reactions to the 

story aired on March 31on RTS about the trial of Peter Egner in connection to his 

participation in the execution of 17.000 civilians in World War Two – which ended with the 

reporter’s words “The Jews had to put money in the equation” – the Association voiced hope 

that such gaffes would not happen again. It also thanked State Secretary in the Ministry of 

Human and Minority Rights Marko Karadzic, who was the only official who reacted to this, as 

the press release called it, unacceptable view. The Editor-in-Chief of the RTS News program 

Nenad Lj. Stefanovic rejected the accusations made by Karadzic that the RTS was responsible 

for hate speech and discrimination of the Jews. 

 

Under the Law on Public Information it is prohibited to publish ideas, information and views 

inciting discrimination, hate or violence against persons or groups of persons because of their 

race, religion or ethnic background. In the concrete case, the feature aired on RTS contained 

inappropriate suggestions about prejudices against the Jewish community. Although the 

Association of Jewish Municipalities of Serbia didn’t announce it would press charges, but 

merely called upon the media to refrain from publishing anti-Semitic views, in the case of the 

RTS report there is definitely grounds for legal action both against the author of the 

information and the responsible editor, requesting a ban on rebroadcasting the controversial 

report and the publishing of the verdict at the expense of the defendants. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1 The Cacak Television refused to air for seven days and free of charge a press release of 

the local health center about the medical checkups for children that are to enroll elementary 

school in September. The station aired the information about the dates of the said checkups 

in their central news program “Gaskin”, but insisted on making further broadcasts under 

commercial conditions, in the form of paid advertisements. The health center refused to pay 

for the advertisement, claiming it was information of public interest. 

 

According to Article 68 of the Broadcasting Law, the broadcasters’ general obligation is to 

communicate urgent information concerning threats to life, health, security or property. The 



 11 

health center’s press release about the time schedule of the medical checkups for soon-to-be 

first graders can hardly be considered as urgent information concerning threats to life, 

health, security or property. The health center’s insistence on airing the information free of 

charge several times per day for seven days, as well as the threat to complain to the 

Broadcasting Agency if the request is not fulfilled, may be interpreted as an attempt to 

restrict freedom of expression, particularly since TV Cacak communicated the information in 

question in its central news program. 

 

3. Law on Free Access to Information of Public Importance 

 

3.1 In late April 2010, the Ministry of Public Administration and Local Self-Government 

filed more than one hundred misdemeanor charges after having established that 140 public 

authorities were not consistently adhering to the provisions of the Law on Free Access to 

Information. A press release issued by that Ministry said that, after inspections had been 

carried out in more than 200 public authorities, misdemeanor charges were filed against 41 

mayors and municipality presidents, 92 directors of social affairs centers and seven officials 

of republic bodies. As it was explained in the press release, the Commissioner for Information 

of Public Importance and Personal Data Protection informed the Ministry in late February 

about the authorities that have failed to draft and publish an information booklet and submit 

a report about the implementation of the said Law. The Commissioner for Information of 

Public Importance Rodoljub Sabic said that the establishment of an organized and 

accountable government required for elected and paid civil servants occupying public 

positions to lead by example. “If they fail to do that, they should be held to account”, Sabic 

explained, adding that there hadn’t been such a case for years and that the number of persons 

that had infringed on the law and were prosecuted for it was symbolic. 

 

Regarding the above mentioned misdemeanor charges, the authors of this report may only 

agree with the following words of the Commissioner for Information of Public Importance 

Rodoljub Sabic: “A successful transition process and the establishment of an organized and 

accountable government requires for elected and paid civil servants occupying public 

positions to lead by example in fulfilling their legal obligations. If they fail to do that, they 

should be held to account”. 

 

4. Law on Local Self-Government 

4.1  After two failed competitions, the Local Council of Cacak has called a third public call 

for bids for live coverage of the sessions of the local parliament. The fact that only three 



 12 

stations in the city are eligible for taking part in the competition is considered discriminatory 

by the Director of Radio Ozon Stojan Markovic, whose station is among the said three. “The 

competition was obviously called in order to award the right to broadcast the sessions to TV 

Cacak, for which they will be paid 350.000 dinars per day by the City Council”, Markovic 

said, warning he would not participate because he refused to give legitimacy to such 

competition. He also stressed that the conditions of the competition did not list the criteria 

against which a TV or radio station would be assessed in terms of the level of technical 

capacity for live coverage. Who will be making that judgment is also unknown. 

 

The Law on Local Self-Government stipulates that the municipalities and cities are 

competent for public information of local interest and for ensuring the conditions for public 

information in the Serbian language and languages of national minorities used on the 

territory of the respective municipality. In that sense, the calling of competitions for the 

submission of bids for live coverage of local council sessions falls within the competence of 

local self-governments. In practice, however, the mechanisms that would ensure that the 

provision of funds for public information activities is transparent and non-discriminatory so 

as to avoid illicit state aid that would threaten competition on the market are unclear.  In 

such cases, local self-governments may, at their own discretion, opt for calling a public 

competition or chose a public procurement procedure. In certain cases, they may decide to 

make direct arrangements with a particular station or newspaper. The authors of this report 

believe that it is necessary to regulate in a unified manner, at the national level, the provision 

of funds helping the media to meet the conditions for providing information of local interest, 

in accordance with the Law on Local Self-Government and with the principles of 

transparency, non-discrimination and protection of competition. 

 

 

III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION 

 

1.  Law on Amendments to the Law on Free Access to Information of Public 

Importance 

 

On April 8, 2010, the Government of Serbia adopted in urgent proceedings the Draft 

Amendments to the Law on Free Access to Information of Public Importance and tabled it to 

the Parliament for adoption. The said Law authorizes the Commissioner for Information of 

Public Importance and Personal Data Protection to charge fines for non-compliance with his 

decisions. 



 13 

Article 28 of the Law on Free Access to Information of Public Importance  stipulates that the 

decisions of the Commissioner – which he is authorized by law to pass in relation to 

complaints of unsatisfied requestors for information – shall be binding, final and 

enforceable. The Law also says that the enforcement of such decisions of the Commissioner 

will be provided for, as appropriate, by the Government of the Republic of Serbia. In practice, 

the latter has never happened: not in a single case where it was requested by a party 

supported by the Commissioner’s decision has the Government undertaken any kind of 

forcible measure. Commissioner Rodoljub Sabic has warned several times that such state of 

affairs is actually encouraging those who infringe upon the law. The proposal tabled by the 

Government to Parliament for adoption resulted from a meeting of the Commissioner with 

Prime Minister Cvetkovic in March, where the two discussed the problems in the 

implementation of the Law and especially issues that may be blamed on the Government. 

Sabic and Cvetkovic agreed that the Government will ensure better conditions for the forcible 

enforcement of the Commissioner’s decisions and take concrete steps to enforce the decisions 

that have remained unenforced so far. A decision adopted by the Government authorizes the 

Commissioner – at the request of the party whose request was approved by the 

Commissioner’s decision – to successively charge fines up to the amount of 200.000 dinars 

until the decision in question is enforced. In case of further non-compliance, the decision is 

to be forcibly enforced by the Government. The general view is that the proposed amendment 

to the Law, as well as the decision of the State Administration and Local Self-Government 

Ministry to initiate a considerable number of proceedings (referred to in Section II, 

subparagraph 3 of this Report – Monitoring of the Implementation of Existing Laws), 

represents a serious step forward in the attitude of the authorities towards the exercising of 

the right to free access to information of public importance. 

 

 

IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 

RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

 

1.1. In April it was announced that the Republic Broadcasting Agency (RBA) had lost the 

case against journalist Miodrag Popov. The RBA had namely pressed criminal charges 



 14 

against him for libel. Popov, a former journalist and editor of BK Television, has publicly 

criticized the RBA, claiming that the Agency has illegally revoked BK Television’s license and 

that it has „degraded“ the media in Serbia by the manner in which it has allotted the 

frequencies. The court estimated that Popov’s claims were value judgments for which the 

defendant had provided sufficient proof. 

 

We shall be looking into this case in the section pertaining to the monitoring of the activities 

of the Republic Broadcasting Agency and not in the part about legal proceedings, because we 

believe it represents a case in point for understanding the modus operandi of the RBA in the 

previous period. Namely, the Agency tended to take any case of public criticism of its 

activities as a violation of Article 26, paragraph 3 of the Broadcasting Law and unwarranted 

influence on the RBA Council. The said article of the Law prohibits any influence whatsoever 

on the activities of Council members; it also says that Council members are not obliged to 

comply with anyone’s instructions in their work, save the decisions of the competent court in 

the proceedings of controlling the work of the Council. This has resulted in a paradoxical 

situation in which a regulatory body, obliged by law to perform its regulatory competences 

taking into account civil rights and freedoms and especially freedom of expression and 

pluralism of opinions, is actually stifling freedom of expression by pressing charges against 

its critics; moreover, the RBA passes its decisions on issuing broadcasting licenses by taking 

into account, amongst other things, whether a particular applicant has publicly commented 

or not on the decisions of the Council. Truth be told, such behavior of the Council is today 

less the case than in the past and it is expected that the outcome of the Popov case will result 

in a more tolerant stance of the Council towards potential criticism. 

 

1.2. On a session held on April 30, 2010, the RBA Council passed a General Binding 

Instructions about the conduct of television and radio stations (broadcasters) in covering 

elections for national minorities’ national councils, to be held in 2010. The Instructions were 

published in the Official Gazette of the Republic of Serbia no. 30/2010.  

 

The Instructions define the set of broadcasters that are not allowed to air election program 

(broadcasters of specialized content that have not included news and political programs in 

their program study submitted along with the application for the public competition); the 

manner of airing election program, the prohibition to implicitly or indirectly recommend 

election lists or candidates from such lists; the manner of informing the public about 

electoral activities of the proposers of election lists and the results of opinion polls about the 

elections; advertising in the election campaign, the presentation of election lists or candidates 

on the channels of the state broadcaster; stations or local or regional communities and the 



 15 

civil sector; the presentation of election lists or candidates from these lists; as well as the 

airing of pre-election party advertising in paid time slots on commercial stations. The fact is 

that the RBA has a considerable experience with general binding instructions pertaining to 

the way in which electronic media handle various elections, which represent the bulk of 

general binding instructions passed by the Agency. What should be highlighted and 

commended is the fact that this particular general binding instructions exceed all previous 

regulatory activities of the Agency in terms of the degree of details and regulatory technique, 

which may be point to the strengthening of the RBA’s regulatory capacity. 

 

2. REPUBLIC AGENCY FOR TELECOMMUNICATIONS (RATEL) 

 

In the period covered by this report, the Republic Agency for Telecommunications adopted 14 

decisions prohibiting the work of certain radio and TV stations (transmitters). These 

decisions were passed within the competences of RATEL and apply to several pirate 

broadcasters, broadcasters that had their broadcasting licenses revoked by the RBA and one 

broadcaster possessing a license that was broadcasting on an unlicensed frequency. 

 

STATE AUTHORITIES 

  

3.      THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

  

On April 14, 2010, the members of Parliament ended a debate in principle about four laws 

from the area of telecommunications aimed at providing the grounds for the transition from 

analog to digital television broadcasting. Among these four laws was the Draft Law on the 

Ratification of the Acts of the Regional Conference on Radio Communications for the 

Planning of the Digital Terrestrial Broadcasting Service in Parts of the Region 1 and 3 in the 

174-230 MHz i 470-862 MHz frequency bands (RRC-06), as well as the Draft Law on the 

Ratification of the Protocol about Amendments to Certain Parts of the Regional Agreement 

for the European Broadcasting Zone (Stockholm 1961) with Resolutions (RRC-06-Rev.ST61), 

which are of significance for the coming broadcasting digitalization.  Telecommunications 

Minister Jasna Matic reminded the MPs that the transition from the analog to the digital 

signal was in accordance with the recommendations of the International 

Telecommunications Union and the European Commission to carry out the transition by 

2012 and enable unhindered reception of television signal for the citizens. In addition to the 

said laws, the Parliament also discussed the Draft Law on Amendments to the Law on the 

Day of Mourning on the Territory of the Republic of Serbia, which shall introduce the 



 16 

obligation of the Republic Broadcasting Agency to oversee the application of the said Law by 

the broadcasters. By the end of April, the Parliament of the Republic of Serbia failed to adopt 

any of these laws. 

  

4.      THE MINISTRY OF CULTURE 

  

The Ministry of Culture of the Republic of Serbia, together with the Delegation of the 

European Union in Serbia and the French Embassy, supported the Regional Broadcasters’ 

Conference “TV Media as a Tool of Intercultural Exchange” organized in Belgrade on April 22 

-23 by the Independent Association of Journalists of Serbia. The objective of the conference 

was to identify the reasons for the lack of cultural exchange of television content on the 

territory of the former SFRY, especially between those republics whose citizens spoke the 

language that used to be called Serbo-Croatian. The conference also aimed to find the way to 

remedy such state of affairs. At the opening of the conference, Culture Minister Nebojsa 

Bradic said that television as a media was the fastest road for culture cross borders, 

representing the link between people who wanted to exchange cultural content, experiences 

and knowledge. He stressed that everyone knew that television was a powerful media, which 

had “caused a lot of evil, hatred and hostility when in the hands of the wrong people”. 

   

COLLECTIVE ORGANIZATIONS 

  

5.      OFPS – the collective organization for the protection of related rights of 

phonogram producers 

  

On February 2, 2010 a call was published in the Official Gazette of the Republic of Serbia, 

addressed to representative users' associations and individual users for participation in the 

negotiations about the single tariff of the fees for broadcasting, rebroadcasting and public 

communication of phonograms and interpretations recorded on these phonograms. The call 

was jointly made, in accordance with the Law on Copyrights and Related Rights, by the 

Organization of Phonogram Producers of Serbia (OFPS) and the Organization for the 

Protection of Performers’ Rights (PI). As a result, two meetings were held in April with the 

representative associations. The status of representative association of users of commercial 

broadcasters was recognized to the Association of Independent Electronic Media (ANEM), 

which has engaged in the negotiations together with the Professional Broadcasters 

Association of Serbia (APRES) and in consultation with the Serbian TV Network. The topic of 

the discussion was the principles of the future tariff.  The parties failed to reach an agreement 



 17 

in the 60-days period from the announcement of the call and hence the negotiations were 

continued, in consultation with the Intellectual Property Office of Serbia, within the period 

(90 days from the announcement of the public call, expiring in May) provided for by the Law 

on Copyright and Related Rights for the submission of the proposal of the tariff to the 

Commission for Copyright and Related Rights. The negotiations were marked by conflicting 

expectations of the users that their participation in the tariff negotiations would 

automatically mean, on one side, that the tariffs would be reduced, as well as by the 

ambitions of the two collective organizations to increase the overall payments on the other. 

The parties were close to reaching an agreement about the revenues that would be 

encompassed by the base for calculating the fee. They failed, however, to agree upon the 

concrete amount of the fee determined as a percentage of this base, as well as upon the 

proposed division of the broadcasters in different payer groups, depending on the scope of 

the exploitation of the object of protection. 

  

According to the new Law on Copyright and Related Rights, the tariff shall be determined by 

a mutual agreement between the collective organizations and the representative users' 

association, which would contain the amount of the fee for the use of author’s works, the 

conditions of use thereof, the period and manner of payment, as well as the circumstances of 

utilization due to which the amount of the fee may be increased or reduced. In addition, the 

fee charged by the phonogram producers (OFPS) and the performers’ fee (PI) are charged as 

a single fee and hence the negotiations need to reconcile the requests of these two 

organizations. Only if such an agreement is not reached, the proposed tariff shall be 

determined by the management board of the organization and tabled to the Commission for 

Copyright and Related Rights for opinion. In case the Commission finds that the proposed 

tariff does not include the rights that this organization is entitled, to collectively exercise in 

keeping with its permit, or if the fee is not determined in keeping with the rules for 

determining the tariff provided for by law, the organization shall repeat the negotiations with 

the representative users association or submit a new tariff proposal to the Commission. If the 

Commission again finds that the fee has not been set according to the rules provided for by 

law, it will itself determine the tariff. By the time this report was completed, the Government 

failed to appoint the members of the Commission for Copyright and Related Rights. 

  

6. SOKOJ – the collective organization for the protection of musical authors’ 

copyrights 

  

Just like the OFPS and PI,  the SOKOJ – the organization of musical authors of Serbia – has 

published, pursuant to Article 173 of the Law on Copyright and Related Rights – a call to 



 18 

representative associations of users of musical works, as well as to individual users – if  they 

are the only ones engaging in a particular activity in the Republic of Serbia according to the 

nature of their business – to take part in the negotiations about the author’s fee for the use of 

musical works, including the broadcasting thereof. ANEM has again seen its representative 

status of user of musical works recognized (among commercial broadcasters) and it has 

joined the negotiations together with the Professional Broadcasters Association of Serbia 

(APRES) and in consultation with the Serbian TV Network. In the course of the month of 

April, two meetings were held between SOKOJ and ANEM and APRES to discuss the 

principles of the future tariff. The parties again failed to reach an agreement within 60 days 

from the announcement of the call and the negotiations were continued in consultation with 

the Intellectual Office of Serbia until the expiry of the May deadline, provided for by the Law 

on Copyrights and Related Rights, for the submission of the tariff proposal to the 

Commission for Copyrights and Related Rights. The negotiations were again marked by 

conflicting expectations of the users that their participation in the tariff negotiations would 

automatically mean, on one side, that the tariffs would be reduced, as well as on the other 

side, by the ambitions of SOKOJ to have the overall payments increased or, at worse, to keep 

them at the current level. As in the case of OFPS and PI, in this case too, the parties were 

close to reaching an agreement about the revenues that would be encompassed by the base 

for calculating the fee, but not about the amount of the fee determined as a percentage of this 

base, as well as upon the matter of dividing the broadcasters in different payer groups, 

depending on the scope of the exploitation of musical works. 

  

All the above, in relation to the concepts provided in the Law on Copyright and Related 

Rights about the determining of the tariff in the section of this Report pertaining to the 

collective organization for the protection of phonogram producers’ related rights, also applies 

to the determining of the tariff of the collective organization for the protection of musical 

authors' copyrights. 

  

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS  

  

On April 19, 2010, the Assistant Minister for Telecommunications Irini Reljin told the daily 

Danas that Serbia's legal framework for digital television broadcasting was practically non-

existent. Reljin said she expected the Draft Law on Electronic Communications, that was to 

replace the Law on Telecommunications and that would be dedicated to digital television, to 

be adopted at a session of the Government. The Assistant Minister added that the 

Broadcasting Law, as well as the Law on Telecommunications, contained no provisions about 



 19 

digital television and that the amendments to the Broadcasting Law were currently in the 

works; she also said that it was necessary to pass the proper rules that would further regulate 

the domain of digital television. The costs of digitalization, in the part concerning the 

subsidizing the subscribers for the purchase of set top boxes alone, would amount to between 

20 and 50 million Euros, while the broadcasting equipment would cost, as estimated in the 

Digitalization Strategy, about 75 million Euros. Irini Reljin confirmed that certain activities, 

envisaged by the Strategy, were late, but that Ministry was nevertheless intent on respecting 

all deadlines. She said that the biggest problem was the fact that the company “Broadcasting 

Equipment and Communications”, which was separated from RTS, still didn’t have a Director 

and might not start any activities. “The realization of the Action Plan that is the integral part 

of the Strategy for switching from analog to digital radio and television broadcasting in Serbia 

has started. A working group was set up for monitoring of the digitalization process, which 

has already begun and we will soon start with the drafting of the conceptual design of the 

distribution network”, Reljin explained. 

  

In our previous monitoring reports, we have reiterated several times our concern over the 

delay with the activities provided for in the Digitalization Strategy. The Assistant Minister has 

confirmed such delay, while at the same time underlining the clear intention of her Ministry 

to adhere to the deadlines. She pointed to the biggest issue being the failure to appoint the 

director of the newly established company “Broadcasting Equipment and Communications”, 

which was separated from RTS. This omission is difficult to understand, since there is no 

apparent reason for the delay in appointing the said director. The rights and obligations of 

commercial broadcasters in the transition from analog to digital broadcasting were supposed 

to be already defined in the first quarter of 2010; moreover, the proposed designs of the 

distribution network (on the basis of the conceptual design, which is also yet to be proposed 

or adopted), have not been drafted; the decision on the allocation of the digital dividend has 

not been passed, and so on. Notwithstanding the resolved of the Ministry to adhere to the 

deadlines, it is evident that precious time has been lost and that the overall digitalization 

process has been threatened. 

  

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS  

  

1.    The Privatization Agency has announced the sale of the assets of the information 

company “Ibarske novosti” from Kraljevo – in bankruptcy – for which written bids were to be 

submitted until May 20. “Ibarske novosti” possess a radio broadcasting license with local 

coverage. The estimated value of the company’s assets is 42.7 million RSD and the deposit for 



 20 

participation in the tender is 8.56 million. The most valuable part of Novosti’s assets is an 84 

m² building. The public opening of bids will take place on May 20 and the administrative 

receiver shall, if the highest bid submitted is less than 50% of the estimated value, seek the 

approval of the Board of Creditors for accepting such bid. The Creditors’ Assembly passed in 

March the decision on bankruptcy, according to which “Ibarske novosti” owe about 60 

million RSD. The biggest creditors are the employees, most of which have in the meantime 

left the company in the scope of a social program. The creditors also include the Tax 

Administration, Banca Intesa and others. Ibarske novosti were sold in November 2007 to 

Dragica Tomic from Veternik, near Novi Sad, for 70 million dinars. The representatives of the 

trade union in the company, as well as the owner herself, filed a request for termination of 

the sales and purchase agreement in August 2008. Ibarske novosti included a weekly 

magazine, radio and television station. 

2.      After the second auction organized by the Privatization Agency on April 23, Radio Pirot 

has still not found a taker. The action failed because there were no interested buyers. The 

initial price was 2.9 million RSD, down from 4.3 million at the first auction, when there were 

also no takers. Radio Pirot has been in existence for 32 years and remains the only media in 

that city that has not been privatized. 

3.      The Privatization Agency has cancelled the auction for the sale of the assets of the public 

company Radio Medvedja from Medvedja. Such decision was passed in accordance with 

Article 23, paragraph 4 of the Regulation on Selling Capital and Assets by Public Auction. The 

said Article stipulates that the Agency may call off the auction if the principle of free market 

competition has been infringed on. 

  

  

VII  CONCLUSION 

  

The period covered by this report was marked by two first instance judgments of Serbian 

courts. The first is the decision by the First Court of General Jurisdiction in Belgrade from 

April 22 to reject the charges against six persons accused to have threatened B92 journalist 

Brankica Stankovic, on a football match played on December 16,, 2009, between Partizan 

Belgrade and the Ukrainian team of Shakhtar, shouting from the stands that she would fare 

like the assassinated journalist Slavko Curuvija, while piercing with a knife and kicking in the 

head a plastic doll representing Stankovic. The chamber of Judge Jelena Milinovic found that 

this threat to Stankovic did not contain a qualified and serious threat against to physical 

security. At that, the evidence that could point to the seriousness of the threat was not 

presented at the main hearing.  What is even more peculiar is the fact that in two cases of 

similar threats, posted on the Internet against the same reporter, the Serbian courts have 



 21 

already sentenced the perpetrators – albeit not finally – to prison sentences. One may 

wonder why a threat shouted from the stands of a football stadium, on a match broadcast live 

in country and abroad, is less qualified and less serious than a threat posted on the Internet. 

It may be expected that in the appeal proceedings, announced by the Prosecutor’s Office, the 

case law of the courts will be aligned. Diametrically opposite court decisions in essentially the 

same or similar cases will definitely have a harmful effect on freedom of expression boost 

self-censorship. Similar consequences will most definitely arise due to the first instance 

judgment of the District Court in Nis, sentencing the Editor-in-Chief of Cacanske novine 

Stojan Markovic to pay immaterial damages to MP, politician and former minister Velimir 

Ilic, over a humoresque. 

  

If we disregard the positive effect of the Government’s proposal of Amendments to the Law 

on Free Access to Information of Public Interest, there was no major breakthrough in the 

area of systemic changes and legal framework. The delayed fulfilling of obligations 

concerning digitalization under the Action Plan accompanying the Digitalization Strategy is 

becoming increasingly evident. The position of non-privatized media or failed privatizations 

thereof is still being resolved on a case-by-case basis and under provisions regulating 

privatization and bankruptcy, all while insufficiently taking into consideration the particular 

nature of media activities and the specific functions that the media should be carrying out in 

a democratic society.  

  

A positive development in the area of free access to information of public interest – which 

development is indisputably the outcome of the meeting of the Commissioner with Prime 

Minister Mirko Cvetkovic held in March, where the two officials discussed the problems in 

implementing the law and agreed that the Government would take steps so as to further 

facilitate the enjoyment of the right to free access to information – represents yet another 

proof of the general feeling in the media sector that the key problem hindering the 

improvement of the legal framework and a better environment for the media is the lack of 

political will of the authorities to address these problems. When such will is there, the 

government is capable of making quantum leaps forward. It remains to be seen whether it 

will muster the political will for making the necessary changes in other areas of significance 

for improving the position of the media in Serbia. 

  

 

 


